Kohteessa

Opastus ja matkanjohtajat

Toiviomatkojen opas on ryhmää vastassa matkakohteen lentokentällä ja hän huolehtii suomenkielisestä opastuksesta bussikuljetusten ja retkien aikana. Hän myös vastaa matkan aikana järjestelyihin liittyvästä tiedottamisesta. Niitä koskevat tiedustelut ja mahdolliset valitukset tulee esittää nimenomaan hänelle, jotta mahdolliset epäselvyydet saataisiin korjatuksi ensi tilassa. Useimmilla ryhmillä on lisäksi oma matkanjohtaja, joka toimii tarvittaessa oppaan ja matkalaisten yhdysmiehenä ja voi järjestää ryhmän niin halutessa esim. hartaustilaisuuksia, joiden yhteydessä voidaan palauttaa mieliin päivän retkiin liittyvää raamatullista sanomaa.

Saapuminen matkakohteeseen

Jos matkakohteen lentokentällä matkatavara ei ilmesty matkatavarahihnalle tai laukku on vaurioitunut, tulee matkustajan tehdä vahinkoilmoitus (ns. PIR-raportti) lentoyhtiön tulopalvelussa välittömästi matkatavara-aulassa, ennen poistumista tullin läpi ulos. Mikäli vahinko huomataan vasta myöhemmin, Finnairin lennon ollessa kyseessä on mahdollista tehdä siitä ilmoitus sähköpostitse (lostbaggage@finnair.com) seitsemän päivän sisällä matkatavaran saapumisesta.

Ruoka ja juoma

Puolihoitoon kuuluu ennen hotellissa vietettävää yötä tarjottava illallinen ja hotellissa vietetyn yön jälkeinen aamiainen päivittäin. Jos menolennon saapumisaika on klo 18.00 jälkeen, ensimmäisenä iltana ei illallista enää tarjota. Samoin, jos paluulento alkaa varhain aamulla, viimeisenä aamuna ei enää tarjota aamiaista. Hotelleissa tarjottava ruoka on tyypiltään kansainvälistä. Kovin voimakkaasti maustettuja ruokia vältetään, mutta kansallisia erikoisuuksiakin tarjotaan joskus. Ruokajuomat eivät sisälly matkan hintaan, vaan ne tilataan aina erikseen aterian yhteydessä. Israelissa ja Kreikassa pöytiin tarjottava vesi on raikasta ja monien mielestä sellaisenaan riittävä ruokajuoma. Muissa kohteissa suosittelemme sen asemesta pullotettuja mineraalivesiä.

Israelin hotelleissa aamiainen on runsas ja se tarjotaan yleensä seisovasta pöydästä. Joissakin muissa matkakohteissa tarjotaan kevyt kansainvälinen aamiainen. Illallinen (tai lounas) on runsas. Jos tuntuu, että ylimääräinen ateria on tarpeen, suosittelemme paikallisten ruokalajien kokeilemista. Kehotamme kuitenkin varovaisuuteen keittämättömien ruokien suhteen. Hedelmät on syytä aina kuoria.

Hotellien puolihoitoon kuuluvat koko ryhmälle valmistettavat ateriat, joita ei voi erikseen valita. Toiviomatkat ei voi taata, että hotellit voisivat toteuttaa asiakkaiden erityisruokatoivomuksia. 

Majoitus

Hotellimajoitus on järjestetty kahden hengen huoneissa, joissa on oma WC ja suihku. Hotellikuvauksissa on Toiviomatkojen sanallinen arvio hotellin tasosta. Useissa hotelleissa on tasoltaan erilaisia huoneita eikä niitä yleensä ole mahdollista valita.

Toiviomatkat ei voi taata, että hotellit voisivat toteuttaa asiakkaiden erityishuonetoiveita. Esimerkiksi useimmissa Israelin hotellihuoneissa on kokolattiamatot eikä allergiahuoneita aina ole lainkaan saatavilla. Allergialääkkeitä käyttävien tulisi ehdottomasti ottaa lääkkeensä matkalle mukaan ja pitää ne jatkuvasti saatavilla.

Huoneiden luovutus

Kansainvälisen käytännön mukaisesti hotellihuoneet luovutetaan lähtöpäivänä viimeistään kello 12. Näin myös silloin, kun paluulento alkaa vasta klo 24 jälkeen.

Valokuvaus ja videot

Valokuvaus on kielletty matkakohteidemme lentokentillä ja sotilaskohteiden läheisyydessä. Pyydämme noudattamaan oppaiden antamia ohjeita. Monissa museoissa valokuvaukseen tarvitaan erityinen lupa. Lähi-idässä eksoottisiin asuihin pukeutuneet eri kansallisuuksien edustajat ovat kiinnostavia kuvauskohteita, mutta kuvaaminen kysymättä asianomaisen lupaa voi johtaa noloon välikohtaukseen.

Soita asiakaspalveluumme p. 09 565 7170 tai vieraile toimistollamme.

Toimistomme on avoinna klo 08.30-16.30 maanantaista perjantaihin.

Kesällä juhannuksesta heinäkuun loppuun saakka suljemme klo 16.00.